Na co se nás nejčastěji ptáte?
Využijte tipy a rady k jednoduššímu výběru letenek, zjistěte, co vše je možné u letenek měnit ...
Při rezervaci letu
-
Je rezervace letenky závazná?
Dokud není letenka uhrazena a vystavena, můžete rezervaci kdykoliv bezplatně změnit nebo zrušit. Nezapomeňte prosím, že tak, jako je rezervace nezávazná pro vás, je také do vystavení nezávazná pro leteckou společnost. Může totiž dojít ke změně ceny či dokonce ke zrušení či změně rezervace ze strany letecké společnosti. Jakmile je však letenka vystavena, jakékoliv změny ceny se vás již nedotýkají. Proto doporučujeme provést úhradu vždy co nejdříve. Od chvíle, kdy byla letenka vystavena, platí pro případnou změnu či zrušení rezervace tarifní podmínky dopravce.
-
Je možné provést změnu jména v rezervaci?
Změnu jmen v rezervaci zpravidla letecké společnosti neumožňují, a proto je třeba provést rezervaci vždy na konkrétní jméno a příjmení cestujícího.
-
Co je dobré vědět, aby vás zdánlivě nejlevnější letenka nestála mnohem více?
Každá letenka má specifické podmínky jako:
- předem určenou dobu platnosti - např. 1, 3, 6 měsíců,
- minimální dobu pobytu - "přes víkend", z daného místa nesmíte odletět zpět dříve než v neděli, bez ohledu na to, kdy letíte tam aj.,
- možnosti či zákaz jakékoliv změny/storna po vystavení,
- lhůtu pro vystavení letenky od doby provedení rezervace (zpravidla u levnějších letenek do 24 hodin od provedení rezervace).
Plánujete-li si pobyt prodloužit nebo změnit datum návratu, je dobré vědět předem, kolik vás to bude stát a je-li to vůbec možné. Čím levnější letenka, tím více restrikcí.
-
Jak mohu provést platbu letenky?
Nejjednodušší způsob provedení platby je přímo v průběhu online rezervace letenky platební kartou. Vše je maximálně bezpečné a pohodlné. Své bankovní údaje zadáváte pomocí šifrované aplikace přímo do platebního systému banky, která údaje zpracuje. Naše agentura s vašimi bankovními údaji nemá možnost nijak nakládat.
Letenku vám následně zašleme v elektronické podobě na zadaný e-mail. Naši pobočku tedy vůbec nemusíte navštívit osobně.
Další způsoby úhrady jsou v případě objednání online uvedeny v automatickém potvrzení rezervace; v případě osobní či telefonické rezervace vám způsob úhrady sdělí náš specialista.
Je nutné mít na paměti, že některé letenky (zpravidla cenově nejvýhodnější) dopravci požadují uhradit do 24 hodin od provedení rezervace a je tedy nutné zvolit odpovídající způsob platby (úhradou letenky se rozumí připsání částky na náš bankovní účet).
-
Proč musím platit letištní poplatky?
Letištní poplatky (taxy) jsou částky, které vyžadují od cestujícího všechna letiště za proceduru odbavení a proto je úhrada letištních poplatků povinná.
-
Jsou veškeré letištní poplatky zahrnuty již v ceně letenky?
Zpravidla tomu tak je. Ve výjimečných případech si některá letiště mohou účtovat speciální odletovou taxu (místní poplatek), který nelze zahrnout do ceny letenky.
-
Jaké další služby mohu k letence zakoupit?
Umíme zajistit širokou paletu služeb. Od cestovního pojištění, vyřízení víz, přes pronájem automobilu, rezervaci ubytování až po speciální ceny služeb pro větší skupiny osob a další výhody pro pravidelné cestující. Přehled služeb najdete na našich internetových stránkách.
Před cestou a během cesty
-
Co je to itinerář?
Jedná se o podrobný rozpis letu.
-
Co je to „ViewTrip“?
Jedná se o internetové stránky napojené do centrálního rezervačního systému, kde lze zobrazit přehledný rozpis rezervace, dobu letu a čekání na přestup, stejně jako informace o jednotlivých letištích a destinacích. Rozpis své rezervace si můžete prohlédnout na www.viewtrip.com. Stačí zadat své jméno a rezervační kód.
-
Na co si dát zvláště pozor?
Platné cestovní doklady a vízum jsou samozřejmostí ... A právě proto! Přesvědčte se prosím, že máte v pořádku pas, ověřte délku platnosti nezbytnou pro vstup do země (mnoho zemí žádá, aby byl cestovní doklad platný ještě minimálně 6 měsíců po datu návratu).
Jméno na letence musí být shodné se jménem v pasu (mějte na paměti např. cestujete-li krátce po svatbě). Ověřte si vízovou povinnost nejen cílové, ale i tranzitní země (tranzitní vízum je často rovněž nezbytné)!
-
Často kladené dotazy k odbavení letenek Ryanair
Online odbavení u letecké společnosti Ryanair je komplikovanější než u jiných aerolinek. U některých rezervací dochází také k častým komplikacím. Sepsali jsme pro vás postup při online odbavení a řešení komplikací, které se v případě letecké společnosti Ryanair mohou objevit. Aby byla vaše cesta bez komplikací od začátku až do konce, prosím prostudujte si důkladně postup odbavení. Veškeré informace najdete zde.
-
Je možné nastoupit cestu v místě přestupu?
Není. Cestující je povinen využít jednotlivé lety v tom pořadí, v jakém jsou uvedeny na letence. Pokud není jakýkoliv let využit v uvedeném pořadí (například první úsek), letecká společnost ihned zruší všechny zbývající úseky cesty, včetně zpáteční cesty, a to bez náhrady (tzv. no show).
-
S jakým předstihem se mám dostavit k odbavení?
Na letiště se prosím dostavte minimálně dvě hodiny před odletem. U letů do USA minimálně tři hodiny před odletem. některé letecké společnosti mohou pro odbavení požadovat delší dobu. Popis bezpečnostních postupů na evropských letištích najdete v přepravních podmínkách.
-
Cestování s dětmi
Letíte s dětmi? Poradíme vám, jak to zvládnout.
Doklady - dítě musí mít vlastní pas nebo občanský průkaz, do 5 let musí cestovat v doprovodu dospělého.
Letenky - dítě do 2 let - letenku většinou pořídíte za 10% z ceny. Musí při přistání a vzlétnutí sedět rodičům na klíně, připoutáno speciálním bezpečnostním pásem, případně použít autosedačku uzpůsobenou pro cestování v letadle. Povolená váha zavazadel je většinou menší, cca 10 kg, kočárek je přepravován zdarma. Je možné předem vyžádat košík (postýlku) pro dítě. Bývá umístěný v první řadě, která je vyhrazena pro matky s dětmi - více prostoru pro manipulaci s dítětem, více soukromí. Ideální je naplánovat si let na dobu jejich spánku, ideálně přes noc. Mějte u sebe dostatek plen, vlhčených ubrousků a přebalovací podložku. Pozor! Některé letecké společnosti vás nepřepraví s kojencem mladším 14 dnů.
Děti od 2 let - většinou hradí cca 67% ceny z letenky, v některých případech, zejména u levných letenek, platí plnou cenu. Pokud máte na výběr, kupte pro své dítě sedadlo u okénka. Let mu bude ubíhat rychleji.Přeprava kočárku - Ideální je skládací golfový kočárek, který se vejde do rentgenového rámu. Na některých letištích vám kočárek zdarma půjčí. Kočárek je potřeba nahlásit při odbavení zavazadel a rozhodnout se, zda si jej na letišti ponecháte a odevzdáte při nástupu do letadla nebo jej odbavíte spolu se zavazadly. Podmínky pro přepravu kočárků se mohou u každého dopravce lišit, proto si vždy ověřte informace z konkrétního dopravce. Výhodou je, že rodiny s dětmi mají obvykle přednostní nástup do letadla.
Další možností je cestování v autosedačce. Pokud se rozhodnete pro tuto variantu, sedačka musí být certifikována pro použití v letadle.
Jídlo a pití na palubě - dítě do 2 let nemá na jídlo nárok, jestliže sebou máte příkrmy, musí být v originálním obale a některé kontroly na letišti vyžadují jejich ochutnání, v letadle vám jej ohřejí. Pro děti starší 2 let je možné předem objednat dětské menu. Tekutiny jsou limitovány a to max. 100ml a maximálně do jednoho litru včetně léků, uzavřené v průhledném obalu. Pro speciální léky je třeba mít lékařské potvrzení o nutnosti jejich užívání, pro běžně používané (Kinedryl, Paralen) to nutné není. Raději se ale informujte u konkrétní letecké společnosti.Na cestování s dětmi se dobře připravte! - Nezapomeňte oblíbenou hračku, jednoduché hry pro zábavu jak v letadle, tak na letišti. Oblíbenou zábavnou pro starší děti je sledování pohádek, hraní videoher, které jsou u dlouhých letů ve většině případů službou letecké společnosti. Některé společnosti mají pro děti různé pozornosti - společenské hry, palubní deník nebo plyšové hračky. Připravte si náhradní oblečení, nikdy nevíte, co se může stát. Proti přetlaku v letadle pomůže bonbón nebo žvýkačka, u kojenců jej nakojit nebo mu dát napít z lahve.
A to nejdůležitější - buďte trpěliví! Jsou to přece jenom děti.
-
Můžete doporučit nějaké praktické rady pro cestu?
Před odletem se snažte dobře a dostatečně vyspat. Únavu a ospalost po cestě do jiného časového pásma lze omezit nastavením biologických hodin na cílové časové pásmo (tím, že budete chodit spát dříve nebo později).
Lehká tělesná námaha, například procházka, vás osvěží a uvolní, abyste se po příletu cítili lépe. Po odbavení je také dobré projít se po terminálu.
Bolesti v uchu způsobené změnou tlaku se zbavíte takto: zacpěte si prsty nos, zavřete ústa a polkněte nebo se zavřenými ústy jakoby vyfoukněte vzduch. Pomůže také žvýkačka.
Malé děti je možné zklidnit kojením nebo lahví opatřenou dudlíkem.
Do letadla si vezměte pohodlné, volné oblečení (nejlépe z přírodních vláken).
Pokožku před vysoušením suchým vzduchem v letadle chraňte dobrým zvlhčovačem.
Jezte v době, kdy se běžně jí ve vašem cílovém časovém pásmu. Snídaně bohatá na bílkoviny a oběd a večeře bohaté na sacharidy pomůžou upravit vaše biologické hodiny.
Prospěje i pohyb během dne, zvláště můžete-li zařadit také lehké cvičení nebo procházku. (Zdroj: ČSA Review)
-
Pokud letíte s přestupem
Pokud letíte s přestupem, při odbavení se informujte, zda vaše zavazadla poletí až do cílové destinace (tak je tomu ve většině případů), nebo zda je třeba si je při každém přestupu vyzvednout a znovu odbavit.
-
Jaká je povolená váha zavazadel?
Povolenou váhu zavazadel stanovují přepravní podmínky jednotlivých dopravců. V současné době se povolené hmotnosti zavazadel u jednotlivých dopravců značně liší nebo si letecké společnosti účtují za přepravu zavazadel zvláštní příplatky. Vždy se prosím předem informujte u našeho specialisty, není-li povolená váha uvedena přímo ve vašem rozpisu letu.
-
Jak postupovat v případě reklamace letenky?
Smlouva o přepravě je uzavřena mezi cestujícím (vámi) a leteckou společností. Prodejce letenky zde figuruje jako zprostředkovatel a nemůže tedy zodpovídat za chybně poskytnutou přepravu leteckou společností. Reklamaci je nutné v takovém případě postoupit dopravci. Jde-li o reklamaci letenky chybně vystavené oproti vaší objednávce, kontaktujte neprodleně vystavující kancelář naší společnosti. Z titulu zprostředkovatele odpovídáme za řádně uzavřenou smlouvu o přepravě. Každá reklamace je řešena individuálně. Nebudete-li si kdykoliv jisti, jak v případě reklamace nejlépe postupovat, neváhejte se obrátit na naše pracovníky, kteří vám rádi poradí.
-
Jaké jsou storno podmínky u již vystavené letenky?
Záleží na podmínkách tarifu, v němž byla vaše letenka zakoupena. Vždy se informujte o konkrétních podmínkách ještě před zakoupením letenky! Obecně platí, čím levnější letenka je, tím jsou podmínky více restriktivní. Cenově výhodné letenky jsou obvykle po vystavení v případě zrušení rezervace (byť před zahájením přepravy) nevratné a neměnné. Vždy doporučujeme sjednat si pojištění proti stornovacím poplatkům ze zdravotních důvodů. Toto pojištění můžete zakoupit také v našich kancelářích současně s úhradou letenky. Pozor, pojištění stornovacích poplatků ze zdravotních důvodů lze uzavřít nejpozději právě v den zakoupení letenky. Cestujete-li s tzv. low cost leteckou společností (nízkonákladová letecká společnost), podmínky zrušení letenky jsou specifickou záležitostí. Informujte se prosím před zakoupením letenky.
-
Jak stornovat již vystavenou letenku?
V případě, že žádáte stornování již vystavené letenky, informujte se prosím, za jakých podmínek je možné storno provést. Některé tarify (zvláště ty cenově výhodnější) mohou mít storno poplatek ve výši ceny letenky. Vždy o vašem požadavku informujte co nejdříve agenta, který vystavoval letenku. Storno letenky je nutné provést osobně nebo písemně, například emailem. V případě emailového požadavku je storno požadavek akceptován až potvrzením ze strany našeho pracovníka. Vždy si ve vlastním zájmu potvrzení doručení žádejte. Na nedoručené emaily, emaily zaslané na chybnou emailovou adresu či telefonické požadavky na storno v případě již vystavené letenky nemůže být brán zřetel.
Pro návrat
-
Co je to rekonfirmace zpátečního letu a kde ji mohu provést?
Rekonfirmace je opětovné potvrzení zpátečního letu, které provádí cestující 72 hodin před odletem zpět. Tato procedura také zajišťuje, že jste informováni s předstihem o jakékoli případné plánované změně letového řádu dopravce. Rekonfirmace se provádí přímo u zastoupení letecké společnosti, většinou telefonicky, nebo u prodejce letenky, pokud dopravce tuto možnost umožňuje.
Nenašli jste odpověď na svoji otázku?
-
Nenašli jste odpověď na svoji otázku?
Pak nás neváhejte kontaktovat telefonicky nebo e-mailem na letenky@studentagency.cz! Máte-li provedenou rezervaci, obraťte se nejlépe na svou kontaktní osobu (naleznete v potvrzení rezervace, které vám bylo zasláno emailem nebo předáno osobně při rezervaci). Volat můžete také na telefonní číslo 542 42 42 42.