31.01.2019, Letenky CZ

V loňském roce nejvíce narost počet Čechů cestujících do Asie, ale také například do Afriky, a to až o třetinu. Nejvíce zákazníků letenek od STUDENT AGENCY loni cestovalo do New Yorku, Bangkoku, Londýna či Paříže. Z letenku u některého z dopravců IATA (International Air Transport Association) Češi průměrně utratí 9 500 korun, letos by mohly ceny klesnout

Celosvětově v loňském roce rostla letecká doprava asi o 6 a půl procenta. Obdobný růst je očekávaný i v letošním roce. „Letecká doprava roste takovým tempem i díky proměně pracovního trhu. V dnešní době řada lidí pracuje na cestách, s moderními technologiemi to není problém. Práce už není překážkou k cestování,“ vysvětluje obchodní ředitelka letenek od STUDENT AGENCY Věra Janičinová, která se prodejem letenek zabývá už téměř dvacet let. V českém měřítku byl loňský růst ještě o něco větší. V průměru odcestovalo téměř na všechny kontinenty o 10 % Čechů více než v roce 2017. Nejčastěji cestovali do světa z pražského letiště (téměř 80 % cestujících), dále z vídeňského, v menším měřítku využili další česká letiště nebo dojezd do polského Krakova či Katovic, Bratislavy nebo Mnichova.

Akreditované IATA agentury prodaly v loňském roce v České republice přes 60 % letenek ze všech do evropských destinací, nejvíce do Španělska, Francie, Velké Británie, Itálie a Německa. „Ve Student Agency je to celkem 55 % z celkového počtu prodaných letenek. Právě zájem o evropské destinace v loňském roce u cestujících rostl, a to asi o 10 % v porovnání s rokem 2017,“ shrnuje loňský rok Věra Janičinová. Nejčastěji lidé létali do Londýna, Paříže, Barcelony, Říma a Amsterodamu. Nejčastěji přitom Češi využili služby ČSA, Smart Wings, Austrian Airlines, Lufthansy, Turkish Airlines a LOTu. 

Cesty do evropských velkoměst využívá především firemní klientela společnosti Orbix, kde skupina STUDENT AGENCY zaznamenala v loňském roce nárůst zájmu.

Druhým nejoblíbenějším cílem Čechů byly asijské destinace. Do těch zamířila až pěti všech cestujících. „Nárůst zájmu o destinace v Asii odpovídal celkově tomu v Evropě, tedy asi o 10 %. Mezi ty nejnavštěvovanější země patří Rusko, Thajsko, Čína, Spojené arabské emiráty či Srí Lanka. Konkrétně pak třeba města Dubaj, Bangkok, Tel Aviv, Šanghaj, ale i Tokio, Soul nebo Ulánbátar,“ popisuje ředitelka letenkového oddělení STUDENT AGENCY. Pro cesty do Asie Češi nejčastěji volili lety s přestupy v Moskvě, Dubaji či Dauhá. Od letošního roku Prahu s oblíbeným Bangkokem spojí nová linka nízkonákladového dopravce AirAsia. Doposud pro svou cestu do Bangkoku využívali cestující nejvíce služby Emirates.

Zájem měli čeští cestovatelé i o další dříve méně navštěvovaná místa. Například do Afriky i jižní Ameriky jich vycestovalo téměř o třetinu více než o rok dřív, do Austrálie a na Nový Zéland o pětinu. „Cestování letadlem je pro lidi čím dál pohodlnější a dostupnější. Navíc přibývá snazších spojení i do vzdálenějších destinací. Ačkoliv člověk letí na opačnou stranu zeměkoule nemusí například čekat na letišti desítky hodin... Se vstupem více dopravců na český trh a zároveň nízkonákladových dopravců i na dálkové linky, klesají ceny letenek,“ vysvětluje Věra Janičinová. Průměrně letenka zakoupená klienty letenek od STUDENT AGENCY v loňském roce stála necelých 9 400 korun, což je přibližně stejně jako v loňském roce. Nejdražší si klient zakoupil za téměř 142 tisíc korun, nejlevnější stála necelých 500 korun. Většina Čechů si cesty plánuje předem a letenky nakupuje v průměru s tříměsíčním předstihem.

Trendy se pravděpodobně nebudou příliš lišit ani v letošním roce. „Předpokládáme, že v letošním roce by ceny letenek mohly o jednotky procent klesnout,“ odhaduje Věra Janičinová. Lákat budou stálice jako Thajsko, Dubaj, Srí Lanka, Maledivy, Mauricius, klasická evropská města, ale také třeba Gruzie, Portugalsko či jihoamerické destinace.

Od loňského roku mohou zákazníci na portálu letenek od STUDENT AGENCY při nákupu letenek vybírat z takzvaných fare families balíčků. Tuto možnost nabídla STUDENT AGENCY jako první IATA agentura v tuzemsku i v Evropě. Jde o cenové úrovně letenek s odlišným produktem v základní ceně (nejlevnější letenka, především po Evropě, neobsahuje přepravu odbaveného zavazadla nebo jídlo na palubě), díky naší prezentaci fare families cestující vidí všechny cenové možnosti, co obsahují a mohou si tak snadno vybrat letenku s vlastnostmi podle svých priorit. V budoucnu si budou lidé při výběru letenky díky této možnosti například objednávat předem online i jaké jídlo chtějí na palubě dostat naservírované.

V prvním čtvrtletí letošního roku se můžou naši zákazníci těšit na vylepšený průchod rezervací letenky, došlo k výraznému zrychlení rezervačního procesu a spouštíme prodej tzv. „zážitků“ v zahraničních destinacích. Zákazníci u nás mají možnost rezervovat si např. své místo na exkurzi nejvyšší budovy světa v Dubaji – Burj Khalifa, pilotní provoz běží na našem serveru www.letenky.cz.

Poskytnuté informace o prodejích letenek vychází ze statistik IATA a GDS, započítávají rezervace s odlety z České republiky, Rakouska, Německa a Polska, které byly prodány v tuzemsku. Pro upřesnění, jaký celkový objem IATA letenek (letenky s tradičními dopravci) byl u nás realizován, v roce 2018 bylo v Česku prodáno prostřednictvím IATA agentur (akreditovaných prodejců letenek) cca 1,5 mil. letenek za necelých 14 miliard korun. Odhaduje se, že vedle toho čeští prodejci letenek prodali na českém trhu stovky tisíc letenek s tzv. low cost dopravci.

 

  • TOP destinace v Evropě: Londýn, Barcelona, Paříž, Madrid, Řím, Amsterdam
  • TOP destinace v Africe: Mauritius, Hurghada, Zanzibar, Seychelly, Johannesburg
  • TOP destinace v jižní Americe: Lima, Buenos Aires, Rio de Janeiro, Santiago de Chile
  • TOP destinace v Asii: Moskva, Dubaj, Colombo, Tel Aviv, Hanij, Saigon, Dillí, Šanghaj, Maledivy, Tokio, Soul, Phuket, Ulanbatar, Koh Samuí, Denpasar, Singapur, Kuala Lumpur.
  • TOP destinace v severní a střední Americe: New York, Vancouver, Toronto, Miami, Los Angeles, Kuba, Costa Rica, Mexiko