31.03.2019, Letenky CZ

Češi nakupovali v prvním čtvrtletí roku letenky především do evropských velkoměst, lákalo je ale i exotické Bali a města v Severní Americe. Nejvíce zákazníků letenek od STUDENT AGENCY přívábila Paříž, New York a Dubaj.

Chladné měsíce začátku letošního roku Češi netrávili doma za pecí. Zákazníky letenek od STUDENT AGENCY nejvíce lákaly exotické destinace jako Bali, Srí Lanka, Thajsko, Maledivy či Dubaj. Ve velkém nakupovali letenky do evropských a severoamerických velkoměst.

New York i Barcelona patří mezi stálice oblíbené celoročně, u Dubaje je ale meziroční nárůst zájmu o destinaci až o 40 % vyšší. „Češi si v posledních letech moderní metropoli oblíbili i jako turistické letovisko. V zimních měsících je to přitom ideální destinace pro odpočinek u moře. Teploty nešplhají k vražedné čtyřicítce, zároveň je cesta krátká, v letadle pobydete asi 6 hodin. Z Prahy navíc létá do Dubaje dvakrát denně přímá linka,“ zmiňuje výhody obchodní ředitelka letenek od STUDENT AGFENCY Věra Janičinová. Novinkou je možnost zarezervovat si ještě před odletem zážitky, jakým je v Dubaji třeba návštěva nejvyšší budovy světa Burdž chalífa. Rezervace si zákazník vyřizuje stejně jako objednávku auta nebo hotelu.

Dubaj je navíc jedním z hlavních přestupních uzlů při cestách z Evropy do populárních destinací v jihovýchodní Asii. Zatímco před rokem v této oblasti mířili Češi nejčastěji do thajského hlavního města Bangkoku, letos je lákalo především exotické Bali. Do hlavního města ostrova, Denpasaru, zakoupilo letenku v prvních třech měsících roku 2019 o polovinu více zákazníků letenek od STUDENT AGENCY než před rokem.

„Bangkok je pořád velice populární, pokles zájmu je jen v jednotkách procent a nemění to nic na zájmu Čechů o Thajsko jako takové. Z našich statistik je zřejmé, že obecně roste jejich poptávka po asijských destinacích. V loňském roce do nich vyrazilo o 10 % našich zákazníků více než o rok dříve. V letošním roce očekáváme ještě větší růst. Pomohou tomu i některé nové linky,“ poukazuje Janičinová například na plánované nové přímé spojení Prahy a Bangkoku. První letadlo nové pravidelné linky spojí obě města letos v prosinci.

Kromě Bangkoku mířili lidé v Thajsku také třeba přímo na poloostrov Phuket a thajské rušné metropoli, vyhlášené mimo jiné rušným nočním životem nebo řadou památek, se tak vyhnuli. Dalšími oblíbenými destinacemi je srílanské Colombo nebo vietnamský Hanoj.

V příštích měsících očekávají prodejci letenek zvýšený zájem o letenky na Srí Lanku. Od 1. května 2019 do 31. října 2019 bude země udělovat po dobu 6 měsíců bezplatná víza pro turisty mimo jiné i z Česka (zemí EU).

V posledních letech více zákazníků STUDENT AGENCY míří na Bali či do Vietnamu. (Do Vietnamu platí taktéž vízová povinnost, na Bali při pobytu do 30 dní nikoliv.) Tento krok vnímáme jako vstřícný a očekáváme, že se zájem o letenky na Srí Lanku v jeho důsledku ještě zvýší. A to jednoduše proto, že při rozhodování zákazníků, kam zamířit na dovolenou, bude bezplatné vízum velkým plus na straně Srí Lanky. Navíc se v období, kdy budou víza bezplatná odehrají na Srí Lance oslavy dvou velkých buddhistických festivalů, i to může být pro cestovatele velkým lákadlem," zmiňuje Věra Janičinová.

Čechy láká Severní Amerika, žebříčku popularity stále vévodí Evropa

Kromě celoročně oblíbeného New Yorku v prvních měsících letošního roku nakoupila řada zákazníků letenek od STUDENT AGENCY do teplejšího Miami. V porovnání s loňským rokem dokonce až jednou tolik.

„Ceny letenek do Spojených států v posledních dvou letech výrazně klesly a řada lidí toho využívá. Oblíbený je hlavně trojlístek měst New York, Miami a Los Angeles. Všechny táhnou návštěvníky na vlastní specifický životní styl, kterým se proslavila po celém světě. V letošním roce očekáváme ještě větší růst zájmu o letenky do zámoří. Pomůže tomu určitě i nové další přímé spojení New Yorku s Prahou, které zatím bude sezonně spuštěno v červnu a bude létat do podzimu,“ upozorňuje na novinku od United Airlines Janičinová.

Žebříčkům popularity u Čechů ale stále vévodí evropské metropole jako je Paříž, Londýn, Barcelona, Řím či Amsterdam. „Zvýšený zájem o letenky do francouzské metropole jsme zaznamenali hlavně ke konci února a pak v březnových termínech, kdy v našich statistikách Paříž předstihla dokonce i španělskou Barcelonu,“ doplňuje obchodní ředitelka letenkového oddělení Janičinová.

Stoupá počet Čechů, kteří rezervují letenky přes mobil

Počet Čechů, kteří rezervují letenky online dlouhodobě roste.. „Přibývá ale zákazníků, kteří si nakupují své letenky jednoduše z mobilního telefonu, trend tabletů je spíš na ústupu. I my se snažíme těmto mobilním možnostem uzpůsobit celou naši nabídku tak, aby byla i na displeji telefonu jednoduše přehledná, a stále ji vylepšujeme,“ hodnotí vývoj Věra Janičinová. Stále ale převládá počet zákazníků, kteří nakupují letenky skrze prohlížeč v počítače, jsou to asi čtyři pětiny ze všech zákazníků letenek od STUDENT AGENCY.

Letenky od STUDENT AGENCY byly přitom prvním českým prodejcem letenek, který v roce 2006 nabídl zákazníkům e-shop, který „přemýšlel“ jako skutečný prodejce v kamenné prodejně a dokázal vyhledávat nejvhodnější letenky dle zadaných parametrů, případně nabídnul zákazníkovi další alternativní možnosti např. na plus/mínus 7 dní.