30.10.2020, Vlaky Regiojet CZ

Dnešní oznámení Evropské komise je vítězství práva na férovou soutěž prostřednictvím kvality služeb na železnici. Monopolní dopravce nemůže poškozovat novou konkurenci tím, že cíleně sníží ceny jízdenek u svého ztrátového provozu na ještě nižší podnákladovou úroveň a brání ekonomicky novým dopravcům vstoupit na trh.

České dráhy za tehdejšího vedení v roce 2011 při vstupu RegioJetu na linku Praha – Ostravsko týden po zahájení provozu žlutých vlaků snížily na této trase ceny jízdného 30 % pod cenovou úroveň RegioJetu. Přesto, že vlaky do té doby monopolních ČD, byly na této trase již před tím ve ztrátě. RegioJetu, který musel na tento cenový tlak reagovat, trvalo několik let, než byl schopen finančně stabilizovat provoz svých vlaků a noví dopravci utrpěli škody v řádech stovek milionů Kč.

Rozhodnutí také říká, že osobní železniční doprava tvoří jako jeden celek základní dopravní obslužnost, kde jednotliví dopravci mají rovnocenné postavení. Bez ohledu na to, zda se jedná o státní či soukromé dopravce a zda provozují komerční nebo objednávané spoje – všichni zajišťují to, aby se lidé dostali tam, kam potřebují. Důležitost tohoto vidíme zejména v současné době.

Důležité je také říci, že případnou pokutu nezaplatí čeští daňoví poplatníci, ale přímo České dráhy ze svého vlastního hospodaření. Nikoli tedy z dotací, které dostávají na provoz vlaků, ale z toho, co vydělají - tedy ze "své budoucnosti". I tak budou dopady nesrovnatelné v porovnání s tím, když dopravci RegioJet a Leo Express museli kvůli nelegálnímu postupu ČD odepsat několik let svého podnikání a zvládnout přežít a sanovat vzniklé ztráty.

Celý případ musela Evropská komise převzít od českého ÚOHS, který pod vedením předsedy Rafaje nevyvíjel cíleně dostatečnou aktivitu, aby případ uzavřel a vyřešil.