21.07.2008, archiv
Martin Pecina, šéf Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže prohlásil (Hospodářské noviny, 17. 7. 2008), že STUDENT AGENCY ovládá 70 % trhu na lince Brno – Praha, a to včetně započetí vlakových spojů Českých drah. STUDENT AGENCY tak hrozí pokuta, neboť její jízdenky byly příliš laciné, tím údajně STUDENT AGENCY znesnadnila vstup další konkurence na trh.

„Pokud má STUDENT AGENCY opravdu 70 % trhu, tak bychom měli dostat metál, neboť odvezeme většinu cestujících a ještě ročně z této linky přispějeme skoro 30 miliony do státního rozpočtu ve formě dálničního mýta a daní a nepřímo dalších skoro 20 miliónů ve formě spotřební daně z nafty,“ reagoval Radim Jančura, majitel STUDENT AGENCY.

„Pokud dalších 15 % cestujících odveze 20 jiných autobusových dopravců soutěžící na stejné lince, zůstává 15 % pro České dráhy, to je 16 cestujících na jeden vlak o kapacitě cca 500 sedaček! A kolik zaplatí České dráhy do státního rozpočtu? Nic, neboť dostanou od státu za provozování vlaků mezi Brnem a Prahou dotaci 650 milionů korun ročně!! A do toho nepočítám podíl 12 miliard, které Českým drahám v červnu 2008 přistály z peněz daňových poplatníků na účtu, a díky kterým česká ekonomika vykázala za první polovinu roku 2008 nečekaný schodek,“ dodává Jančura.

Vzorek: Středa 9.7.2008, Brno - Praha
sedaček/den
trh Brno - Praha celkem (busy + vlaky EC, IC, SC, EX a rychlíky): 18745
trh Brno - Praha (busy + vlaky EC, IC, SC, EX, bez rychlíků): 10712
kapacita STUDENT AGENCY: 2142
poměr SA vůči trhu Brno - Praha: 11,43%
poměr SA vůči trhu Brno - Praha (bez rychlíků): 20,00%

Metál pro STUDENT AGENCY a stop monopolu Českých drah, za jejich neschopnost provozovat vlakovou dopravu v této zemi. „Pustě nás na koleje, stačí nám 40 % dotací Českých drah, ukážeme vám, jak se to má dělat!“ říká Jančura.
I kdyby STUDENT AGENCY měla oněch 70 % trhu, neznamená to, že má dominantní postavení, neboť na této lince operuje dalších 20 dopravců se sedačkovou kapacitou 5x vyšší, než nabízí STUDENT AGENCY. Navíc necelá stovka žlutých autobusů z celkového množství více jak 20 000 autobusů registrovaných v ČR je podíl, jenž dělá ze STUDENT AGENCY outsidera, nikoliv monopolistu, ze kterého by měl jít strach.

Ještě vloni Martin Pecina tvrdil, že jezdit za 1 korunu je v pořádku, protože na linkách operuje více dopravců a z konkurenčního boje má nakonec prospěch konečný spotřebitel.
Pecina STUDENT AGENCY vyčítá, že příchodem 50 korunového jízdného konkurenční Asiany, STUDENT AGENCY reagovala snížením z 150 na stejných 50 korun. „To měla STUDENT AGENCY počkat 2 týdny, až budou její autobusy jezdit prázdné?“ ptá se Jančura. Navíc STUDENT AGENCY poskytla tuto cenu jen daleko užšímu spektru klientů, než tomu bylov případě první Asiany. Asiana měsíc po vstupu na linku snížila ceny až na 1 korunu, na což STUDENT AGENCY už nemohla reagovat, jelikož by se už skutečně jednalo o nepovolený dumping.

STUDENT AGENCY je vyčítáno, že nejdříve sníží ceny, vyřadí konkurenci a pak ceny zvýší. Jančura s tím zásadně nesouhlasí, tvrdí, že STUDENT AGENCY vždy okopíruje základní cenu jízdenky od konkurence a pouze zlevní způsoby rezervací, hodných 21. století, tedy rezervací přes web a SMS. „ Cestující na vstupu STUDENT AGENCY na danou linku vždy vydělají. Ušetří, pokud rezervují přes internet, navíc vždy nabídneme více spojů, zapamatovatelný jízdní řád a vyšší standard cestování. Koneckonců i na lince Liberec - Praha, kde má STUDENT AGENCY monopol, se jezdilo před 4 lety za 90 korun, dnes můžete cestovat za 95 korun, a to je v ceně jízdenky mýto za 7 korun, vyšší DPH 9 % a také nafta, která je o polovinu dražší, než dříve. O vyšší kvalitě ani nemluvě,“ argumentuje Jančura.

„Úřad pro ochranu hospodářské soutěže by měl řešit problémy, které trápí občany, například stále dražší elektřina a stále vyšší zisky ČEZu. Skoro 50 miliardami zisku z celkových tržeb 170 miliard dělá ČEZ z lidí zlatého oslíka, který z jejich kapes vytahuje zlaťáčky,“ říká Jančura.

Jaký je hlavní cíl společnosti s dominantním postavením na trhu? Zdražovat nebo zlevňovat? Na tuto otázku nechť si odpoví ÚOHS sám. Před kým by nás občany měl ÚOHS chránit, před nenasytným ČEZem se skoro 30% ziskovostí, nebo přes skromným STUDENT AGENCY, která má z průměrné jízdenky 1-2 koruny, což je 1-2 % z obratu? „Je trestné chránit si trh tím, že nám stačí nízká marže? Je nutné pořádat hon na dopravce, který udělal revoluci v autobusové dopravě, když ze zákona může mít maximální, tzv. přiměřený zisk 5 %?“ tvrdí Jančura.
„Pane Pecino, nelíbí se mi, že chcete surfovat na pozitivní žluté vlně STUDENT AGENCY, neb jsme pro Váš úřad snadný soupeř. Ponořte se raději do monopolistů jako jsou ČEZ a České dráhy, kteří se chovají na trhu „ve značné míře nezávisle na jiných soutěžitelích nebo spotřebitelích“, což je definice dominantního postavení ze zákona 436/2005 Sb., který znáte určitě nazpaměť.“


Radim Jančura, majitel STUDENT AGENCY
V Brně, 21. 7. 2008



Porovnání podílu STUDENT AGENCY na celkové autobusové a železniční dopravě v zemi:

STUDENT AGENCY dosahuje 1% podílu trhu dle počtu cestujících v autobusech. Ročně převeze 4 mil cestujících z celkového počtu 387,7 mil cestujících jedoucích v autobusech.
STUDENT AGENCY dosahuje 0,7% podílu trhu dle počtu cestujících v autobusech a vlacích. Ročně převeze 4 mil cestujících z celkového počtu 387,7 mil cestujících jedoucích v autobusech a 183 mil cestujících, jedoucích vlakem. Tj. z celkového počtu 570,7 mil cestujících.
STUDENT AGENCY dosahuje pouze 0,46% podílu dle počtu provozovaných autobusů. Společnost vlastní 95 autobusů z celkového počtu 20 416 autobusů registrovaných v ČR (k 31.12.2007, zdroj www.autosap.cz)