17.05.2016, Vlaky Regiojet CZ

Železniční dopravce RegioJet vyhlásil výběrová řízení na výrobu 20 až 60 elektrických jednotek, 30 motorových jednotek a 50 železničních vozů. Připravuje se na variantu, kdy by stát změnil svůj postoj a vlaky financované z eurofondů (Operační program doprava 2 – OPD2) nenakoupil do svého majetku, ale upřednostnil by variantu pořízení vlaků z eurofondů jednotlivými dopravci.

Radim_JANCURA

Od začátku podporujeme záměr ministerstva dopravy nakoupit vlaky z eurofondů do majetku státu. Také Evropská komise dlouhodobě žádala, aby za peníze z evropských fondů byly nakupovány vlaky nejlépe na stát a následně byly pronajaty dopravcům, kteří zvítězí v tendrech na provozování dané linky s nejnižší mírou požadované dotace,“ říká Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet.

RegioJet vyhlásil výběrová řízení jako pojistku pro případ, kdy by se stát rozhodl změnit svůj postoj ohledně nákupu vlaků do majetku státu. RegioJet tak bude připraven reagovat na případné výzvy k předložení nabídek (notifikace) a nevznikne situace, kdy České dráhy budou jediný dopravce, který bude schopen nabídnout odpovídající vozidla a zajistí si tím zadání provozování dotovaných vlaků na přímo – bez soutěže.

RegioJet zve k účasti ve výběrovém řízení renomované výrobce z celého světa

RegioJet vypsal výběrové řízení tak, aby byla zcela férová – otevřená renomovaným výrobcům na celém světě. „Na rozdíl od státem vlastněných dopravců nebudeme například uměle snižovat počet účastníků tím, že bychom nařizovali nesmyslné požadavky, jako jsou šířka dveří 1500 cm nebo rozpojitelnost souprav. Současně požadujeme reálné dodací lhůty,“ říká Radim Jančura.

60 elektrických motorových jednotek: Dodací lhůta na první první vlak: 24 měsíců v případě nového – ještě neschváleného typu, dále pak minimálně 2 soupravy za měsíc; resp. 12 měsíců v případě typu soupravy schváleného pro provoz v ČR, dále pak minimálně 2 soupravy za měsíc.

30 dieselových motorových jednotek: Dodací lhůta na první první vlak: 15 měsíců v případě nového – ještě neschváleného typu, dále pak minimálně 2 soupravy za měsíc; resp. 12 měsíců v případě typu soupravy schváleného pro provoz v ČR, dále pak minimálně 2 soupravy za měsíc.

50 osobních vozů: Dodací lhůta na první první vůz: 18 měsíců v případě nového – ještě neschváleného typu, dále pak minimálně 4 vozy za měsíc; resp 12 měsíců v případě typu vozu schváleného pro provoz v ČR, dále pak minimálně 4 vozy za měsíc.

Termíny respektují skutečnost, že světoví výrobci sice potřebují celkem 24 měsíců na vývoj a schválení elektrických jednotek pro provoz v ČR, nicméně jsou schopni dodávat vlaky 2-3x rychleji. V případě dieselových motorových jednotek a vozů jsou lhůty kratší, neboť tyto vlaky se z hlediska technologií a pohonu v rámci Evropy neliší a nemusí se vyrábět na míru pro provoz v ČR.

Důležité je i množství poptávaných vlaků

Vedle podmínek výběrového řízení a reálných dodacích lhůt je důležitou součástí otevřenosti pro další výrobce také množství poptávaných vlaků. V minulosti jednaly ČD evidentně ve shodě se Škodou a dělaly  soutěže záměrně jen na malé množství vozidel (4, 15, 7 a 14 a nyní na 20 souprav), aby pro zahraniční výrobce byla zakázka nezajímavá a riziková. Zahraniční dopravci se naopak snaží dělat velké objednávky, aby snížili cenu a vyjednali si výhodnější podmínky. „I když je evidentní, že elektrických souprav z OPD2 pro stát i kraje musí být vyrobeno nejméně 60 kusů, ČD opět soutěží jen 20. Je přitom obecně známo, že ČR nebude schopna vyčerpat peníze na stavbu dálnic díky komplikacemi s EIA, a že se bude výše prostředků na nákup vlaků zvyšovat na 40-60 mld Kč.

RegioJet za první čtvrtletí 2016 přepravil svými vlaky v České republice celkem 786 tisíc cestujících, což je o  23 % více než za stejné období předchozího roku. I v letošním roce si tak RegioJet udržuje vysoké tempo růstu počtu cestujících.